La reputació digital, un repte personal

Abans de l’existència de les xarxes, les persones normals sense una activitat pública no s’havien de preocupar de la reputació més enllà del seu entorn immediat laboral, familiar o d’amics. Ara s’ha trencat aquest cercle, i hem deixat de ser persones anònimes si tenim activitat a la xarxa.  Ara descobrim que tenim una marca personal per gestionar, i n’hem d’aprendre. D’entrada, no és pas una mala notícia. Però cal recordar que la reputació digital es construeix dia a dia, vol temps i una certa traça.  Costa molt de crear i molt poc de destruir. Les institucions i les empreses ho saben prou bé. I els que fan rànquings digitals ho exploten amb eficàcia.

Quins són els elements que hauríem de tenir en compte per preservar una determinada reputació digital?


Autoexigència.  És un factor clau. La presència a la xarxa vol dedicació, s’ha d’incloure dins l’activitat diària. Si estem un mes sense publicar res, baixem en picat, com aquell esportista que no entrena o aquell músic que no practica. Ens ho hauríem de prendre seriosament per arribar a obtenir algun resultat. Una certa planificació és aconsellable, si l’activitat que mantenim va més enllà del pur lleure.

Risc. Controlat, però al cap i a la fi, risc.  A la vida analògica ens comprometem amb una institució, amb una entitat, amb un partit polític, amb el país.  La xarxa és plena de gent compromesa que se sent reconfortada de veure que no es troba sola. Siguem conscients que en un moment determinat podem fer molt de bé, si valorem el compromís dels altres i els ho fem saber. Ens hem de mullar, en definitiva.

Especialització. Com més definim el nostre camp d’actuació, més resultats obtindrem. La informació que es publica a la biografia de Twitter o al perfil de Google  és rellevant, perquè permet crear expectatives als seguidors potencials sobre allò de què parlarem. Què sabem. Què ens interessa. Què ens agrada. Com en parlem. Com mirem d’estar al dia. Com n’informem. Tots aquests elements conflueixen en el nostre perfil i fan que s’esperi un determinat comportament de nosaltres.

Constància i identitat pròpia.  Hi ha piuladors de bon matí, de vespre, de matinada, de cap de setmana. La presència a la xarxa pot esdevenir un hàbit ben determinat. Així mateix, és bo que trobem una veu, una determinada manera de comunicar. Allò que ens faci especials i diferents de la multitud. És segurament el que costa més, però l’esforç val la pena.

Confiança i credibilitat.  Cal actuar com a persones responsables, que no s’aprofiten de la tasca dels altres per a benefici propi sense ni esmentar-los. Per voler ser els primers a difondre alguna notícia molts internautes han quedat escaldats.  Cal ser coherents amb allò que som, allò que fem i allò que diem. Sense credibilitat a la xarxa no som res.

Cura.  A l’hora de gestionar la privacitat, a l’hora de separar públics a Google + o a Facebook, a l’hora d’acceptar desconeguts, a l’hora de fer una piulada, a l’hora d’opinar, a l’hora de penjar una foto o un vídeo, a l’hora d’acceptar de formar part d’un grup… hem d’anar amb cura.  No es pot fer marxa enrere, a la xarxa, i un petit error pot tenir conseqüències desastroses, com ja s’ha vist tantes vegades.   I el dret a l’oblit digital no està tipificat encara, tot i que s’hi treballa.

Empatia. Les xarxes socials són llocs de conversa,  i per tant no es pot caure en l’error de veure-les com un podi d’exhibició personal. Si es mostra interès real per allò que diu o fa la gent, es nota. Si és un interès per compromís, també. Cal buscar la comunicació real i efectiva amb l’altre, amb respecte i sense estridències.

Aquests són, al meu entendre, alguns elements bàsics que hauríem de tenir en compte per construir-nos una reputació digital. És una tasca a llarg termini. Tenim una certesa: mai no hi arribarem, on ens agradaria; potser aquesta és la gràcia de tot plegat. Què en penseu, vosaltres?

3 thoughts on “La reputació digital, un repte personal

  1. Pingback: Com gestionar bé la intimitat i la reputació 2.0 | Sophia Blasco. Coaching personal

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s