La promoció universitària a la xarxa, repte i oportunitat

A la Universitat estan canviant les regles de joc. Ens cal aconseguir que vinguin més estudiants, sobretot en alguns àmbits que han patit una davallada considerable.  S’imposa, doncs, una estratègia digital per a la presència institucional a la xarxa, que ja ha esdevingut una necessitat. No podem perdre aquesta gran oportunitat, i ho farem possible si som capaços de comprometre-hi tots els agents de la comunitat universitària que intervenen en el procés formatiu:  responsables acadèmics, professors, estudiants, responsables administratius… i també exestudiants que poden avalar la nostra oferta.

Proposo aquest decàleg per començar:

1. PLANIFICAR.  En lloc de dedicar-se a obrir perfils a totes les xarxes, sense cap estratègia prèvia,  pensar abans en què ens podem singularitzar, quins missatges es volen donar,  de quina manera, i a quins públics,  per poder escollir així la xarxa més adequada. Ens cal construir una identitat digital per a les persones que hi ha al darrere de l’oferta formativa i per al producte en si. Per informar de manera periòdica, coherent i alineada amb els objectius de la institució, i esdevenir agents multiplicadors.

2. COMPARTIR: En lloc de guardar-se la informació, compartir-la. La frase “la informació és poder” ha passat a la història.  El que és poderós és el coneixement compartit, a l’abast de tothom. L’Open Data arriba amb força a les nostres institucions i s’està convertint en una exigència.

3. SER PROACTIUS: En lloc de limitar-se a esperar que els futurs estudiants “ens trobin” mentre naveguen, anar-los a buscar a les xarxes on són, ensenyar-los  què fem i dur-los al lloc web on trobaran la informació per inscriure’s.

4. SEGMENTAR: En lloc d’oferir una formació per a tots, focalitzar els destinataris i adaptar-s’hi.  Decidir per a qui ho fem. Si és per estudiants locals o internacionals, per gent que és a l’atur, per persones que treballen i volen una especialització, o per estudiants que pretenen fer una tesi doctoral. El missatge es presentarà de manera diferent en cada cas.

5. MONITORITZAR: En lloc d’obviar la visió que poden tenir els estudiants de la nostra oferta formativa, seguir les converses a la xarxa sobre el que fem amb les eines que tenim a l’abast, i ser conscients de la necessitat d’adquirir una reputació digital.  Abans de parlar nosaltres, primer cal escoltar-los, saber on es mouen i quines necessitats tenen.

6. ASSEGURAR LA QUALITAT: El contingut ha de ser de qualitat. Ara més que mai, l’embolcall no pot amagar un mal producte. Aconseguirem un bon posicionament a la xarxa si tenim credibilitat i no venem fum.  Els nous públics exigeixen transparència per donar confiança.

7. MOSTRAR-SE OBERTS I COMUNICATIUS: Quan arriben crítiques o reclamacions públiques, atendre-les i aprofitar-les per millorar el servei.  No es tolera ni la prepotència, ni l’engany ni el mal servei.

8. IMPLICAR LA COMUNITAT:  En lloc de refugiar-se en el tòpic que “la meva feina és fer classes/fer recerca”, entendre que els temps han canviat, i que actualment tothom s’hauria d’implicar en l’estratègia comunicativa de la institució. Entre tots construïm la marca. I cal treballar de manera col·laborativa, atorgant un paper actiu a totes les persones implicades en l’oferta formativa, perquè hi aportin el seu talent i els seus contactes. Fem que ens hi ajudin els mateixos estudiants, que coneixen millor el públic al qual ens adrecem que no pas nosaltres.

9. SINGULARITZAR-SE En lloc de limitar-se a fer o replicar  el que fan els altres, trobar la singularitat de l’oferta pròpia i fer-la aflorar. Som nosaltres que podem aportar informació de quin és el nostre valor afegit.

10. COOPERAR I FER XARXA: En lloc de limitar-se a competir amb aquells que ofereixen formacions semblants, cooperar-hi a la cerca de nous alumnes. Potser algunes ofertes formatives s’han de combinar o fer conjuntament. I estar al cas de què es fa en altres institucions també ens pot permetre adoptar bones pràctiques.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s