Noves competències per a la societat del coneixement

Després de visitar l’Espai Zero,  Wattia, i conèixer de primera mà com treballa aquest equip de persones liderats per Franc Comino que ha aconseguit durant tot un any el consum energètic zero,  faig un intent d’explicar les competències, habilitats i valors  que  vam descobrir-hi per aplicar-les a la nova societat del coneixement.

1.  Audàcia.

Segur que els primers temps a en Franc Comino de Wattia el van titllar de visionari, de persona que no tocava de peus a terra, d’idealista i utòpic.  De vegades aquesta manca de comprensió en l’entorn immediat et desanima a continuar, però en el seu cas no va ser així. Se’n va sortir amb energia i convenciment.

En el nostre àmbit de gestió del coneixement, ens cal també una bona dosi de coratge per enfrontar-nos a les nombroses veus que ens  fan arribar advertiments perquè no impulsem el canvi, que ens intenten impedir que  avancem cap a aquesta nova manera de treballar i de comunicar-nos.

2. Innovació.

A Wattia han explorat incansablement fins a trobar una solució per a cada problema, un resultat per a cada repte. Amb ment oberta.  Després d’explorar què hi havia al mercat, si no els feia el pes o no els servia s’ho han inventat.

En un estudi recent s’ha demostrat  la importància de disposar de doctors, de  persones qualificades per a la recerca,  en el desenvolupament i la innovació , com a condició fonamental en una societat basada en el coneixement.

 

  1. Creativitat.

La gent de Watia ha sabut aplicar solucions creatives a problemes complexos. Ha estat capaç d’ obrir-se a totes les possibilitats, sense descartar res.

La nova societat del coneixement requereix persones que sàpiguen adaptar el que altres han fet, que sàpiguen compartir allò que saben per crear col·laborativament i que siguin capaces  de generar noves solucions  per als problemes dela societat.

 

  1. Gestió del talent

A l’Espai Zero hi treballa gent compromesa amb la seva feina, perquè va més enllà d’una feina. Estan immersos en una transformació social, i hi apliquen el seu talent.

La societat que neix requerirà persones preparades i compromeses,  que se sentin útils i necessàries i ben valorades.  Ell talent s’ha de fer aflorar, amb una bona gestió d’equips humans

 

  1. Estratègia.

A la gent de Wattia els ha calgut  planificació i pensar molt bé els passos, rumiar i reflexionar abans d’actuar  per arribar a resultats tangibles.

En la gestió del coneixement, es fa necessària  una estratègia prèvia perquè ens hi juguem molt  si volem crear valor afegit.  La improvisació no funciona.

 

  1. Coneixement  del medi i adequació al context.

A Wattia treballen per l’estalvi energètic, en un context de crisi energètica profunda i creixent. Quan van començar no trobaven la complicitat que tenen ara, fins i tot davant d’empreses tradicionals.  Ara tots sabem que és el seu moment.

Abans de proposar nous projectes relacionats amb el coneixement, hem d’assegurar-nos que responen a necessitats existents. Hem de  monitoritzar-los.  No podem treballar contra els destinataris de les nostres actuacions.  Primer hem d’aconseguir que siguin conscients de les seves necessitats, sense imposicions.

  1. Canvi disruptiu.

Amb el canvi de paradigma, res no serà com ha estat  sempre, i aquest trencament amb el que coneixíem es visualitza en tot l’Espai Zero, des dels vidres fins al sostre, tot és diferent i pensat de nou.

A la societat de la comunicació i el coneixement, els processos s’han de reprensar de cap i de nou. Els administratius, els educatius, els legislatius. Els usuaris seran cada cop més exigents, tindran cada cop més veu, i si ens enroquem a no canviar, o a fer un canvi només de maquillatge, no arribarem enlloc.  Manaran els que hagin comprès el sentit del canvi.

  1. Aprofitament de la tecnologia

Els sensors que proliferen a l’Espai Zero els aporten dades sobre humitat, temperatura, etc. que s’han de tractar i analitzar adequadament per transformar-les en coneixement.  Treballen amb tecnologia punta.

Així mateix, a la societat del coneixement gràcies a la tecnologia es poden obtenir dades sobre comportaments, preferències i hàbits de les persones,  i a partir d’aquí és possible crear sistemes que millorin la qualitat de vida de la gent.

 

  1. Capacitat de resolució de problemes

 En  Franc Comino no té cap mania per explicar els fracassos amb què s’han trobat, i la manera com han aconseguit superar-los. Amb constància, expertesa  i sovint, amb sentit comú.

A la societat del coneixement les persones s’hauran de saber espavilar per resoldre situacions que no surten a cap manual d’instruccions,  i aquesta competència serà cada cop més valorada en els processos de selecció ..de recursos humans. I això no s’aprèn a l’escola, sinó a la vida.

 

10. Ambició transformadora

A Wattia ens diuen que aspiren a canviar el món, i de fet tenen com a  interlocutors  els millors en el seu àmbit. Són i seran  un referent a escala internacional. Des d’Olot.

La nova societat del coneixement també ha de tenir aquest objectiu.  La intel·ligència col·lectiva és la clau. Un a un podem ser llestos, junts podem esdevenir savis.  Podem tancar-nos en banda, o ajudar a canviar el món.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s