10 reptes de la nova època

Estàvem avisats, i ja hi som de ple: arriba un canvi d’època, amb  nous requeriments. Canviaran els valors, i les actituds.  Això va molt més enllà de la tecnologia, això  va de compartir, d’intel·ligència col·lectiva.  D’oferir, i de rebre. De connectar idees i persones perquè passin coses, perquè transformem la manera com ens comuniquem, com treballem, i en definitiva, com pensem.

Repte 1.  Transparència 

Venim d’èpoques fosques, i ara afloren nombrosos casos de corrupció, de pederastia, de males pràctiques, de delictes ambientals… Arriba el temps en què voldrem saber-ho tot,  voldrem tenir respostes per a tot, perquè tindrem consciència dels drets que tenim com a ciutadans, com a usuaris, com a clients, com a votants. La tecnologia permet obrir les dades públiques, la societat ho reclama i la llei hi obliga. Únicament cal preservar aquella informació que no es pot difondre per protecció de dades o per seguretat.

Repte 2. Rapidesa i eficiència

Anywhere, anytime. Des de qualsevol lloc, i en qualsevol moment. S’imposa trencar les  barreres d’espai/temps per oferir tota mena de serveis en el moment en què es necessiten. 24/7. Les noves generacions no estan disposades a esperar. Tot ho volen a un clic. Caldrà treballar per donar-hi resposta.

Repte 3.  Adequació del missatge

Els públics als quals ens adrecem ens han d’entendre. No podem pretendre que siguin ells que s’adaptin a la nostra manera de fer o de dir. Cada canal té els seus registres. Si hi volem arribar, ens hem de fer intel·ligibles. El primer pas és investigar com són, com pensen i com s’expressen aquells en qui volem incidir. I canviar per fer-se entendre.

Repte 4. Adaptació a la diversitat

La diversitat ha existit sempre, però es mantenia invisible. Bé perquè es negava, bé perquè s’amagava. Ara aflora, i s’ha de gestionar: a les aules,  l’educació serà personalitzada.

Les  empreses cada cop són més conscients de la necessària segmentació de públics, i es disposen a per donar resposta a cada necessitat individual o d’un determinat col·lectiu. Els partits polítics, al seu torn, comencen a diversificar les campanyes en funció dels públics als quals van adreçades.

Repte  5. Interacció

S’imposa l’escolta activa i la interacció amb usuaris. Saben que els hem de respondre i s’han de sentir ben atesos. Tenen poder per enfonsar una marca, i ho saben. Si no se’ls respon, les conseqüències poden ser imprevisibles. Exigeixen participar. Anem cap a una època en què serà difícil de prendre grans decisions sense tenir en compte l’opinió de les persones per a les quals siguin d’aplicació. S’hauran d’habilitar processos i canals de participació reals.

Repte  6. Treball en comunitat

Proliferen dins i fora de  la xarxa comunitats de pràctica, comunitats d’aprenentatge, grups que treballen en economia col·laborativa, agrupacions de consumidors… Persones que comparteixen inquietuds, que tenen necessitats semblants, que treballen en àmbits coincidents, i que s’espavilen per poder-se ajudar les unes a les altres. Això canvia els models de negoci.  Anem cap a una societat organitzada, col·laborativa,  i els governs hauran de saber treballar-hi i aprofitar-ne les sinergies.

Repte  7.  Autenticitat

En la nova època, es valorarà extraordinàriament l’autenticitat i l’ètica personal. Es transformen els principis morals bàsics. Els nous ciutadans informats, actius, connectats i compromesos, seran molt més exigents a l’hora d’escollir qualsevol producte o qualsevol empresa. Estan empoderats.

Repte  8. Sostenibilitat

El progrés haurà de ser sostenible, necessàriament.  No tot s’hi val, i no a qualsevol preu. No es podran prendre segons quines decisions que puguin comprometre generacions futures. La sensibilitat social ha crescut i ara som molt més conscients de la necessitat d’avaluar l’impacte ambiental abans d’actuar en qualsevol àmbit.

Repte  9. Connexió permanent

La tecnologia ens permet afrontar els reptes de futur. Qualsevol estratègia ha de tenir en compte les possibilitats que ofereix la tecnologia digital.  Amb l’Internet de les coses, estarem envoltats d’objectes connectats, i això alterarà el món tal com el coneixem. Haurem de saber posar la tecnologia al servei de les persones.

Repte  10. Innovació constant

Tot flueix, i cal estar disposats a innovar en el dia a dia. Encara que faci mandra. Encara que faci por. Encara que no se’n tinguin ganes. És una exigència dels nous temps. I una gran oportunitat d’avançar.

Cada època té els seus resistents al canvi. I sempre hi haurà gent que trenca motlles i procura arrossegar la resta.  De quins sou, vosaltres, dels resistents, o dels innovadors?

 

2 thoughts on “10 reptes de la nova època

  1. Per separat estic d’acord que cada punt és important, però junts poden trepitjar-se: volem ser sostenibles, però alhora respodre amb prontitud? De fet m’ha faltat el concepte “slow”, recuperar les coses del voltant I cuinar a foc lent quan convingui. En tot cas, estic d’acord en que els reptes van canviant i ens hem d’adaptar.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s