Xarxes i complicitats

c528d6b6a0d15a4905de78697bfa916c

Darrerament s’ha estès una complicitat molt especial entre les dones que vam iniciar la campanya @onsonlesdones, i hem vist com arribàvem a molta més gent que ha aplaudit aquesta denúncia sistemàtica de la manca d’opinadores als mitjans de comunicació del país. De la complicitat entre dones encaminada a un objectiu comú, per arribar a canviar la realitat,  se’n diu ‘sororitat’. Vaig descobrir el terme arran de la campanya #5dones a Twitter, i trobo que és un concepte poderós.

Amb aquestes dones tenim en comú, d’entrada, la presència a les xarxes, que ens han servit de punt de trobada per aquest tipus de complicitat, i ens han d0nat l’espai necessari per comunicar-nos. Hi ha moltíssima gent que, com nosaltres, estableixen vincles professionals i personals gràcies a l’oportunitat que els ofereix la xarxa per compartir interessos, neguits i dèries diverses. Hi ha alguna cosa indefinible que flueix entre aquestes persones que treballen en xarxa, que interactuen, que s’interpel·len, que s’ajuden, es coordinen, es refien les unes de les altres, en molts casos sense que s’arribin a trobar mai en persona.  Construeixen lligams, estableixen relacions de confiança, treballen coordinadament per assolir objectius comuns. I no hi ha límits en el que poden arribar a aconseguir.

Però una complicitat especialment interessant és la que neix entre certs professors i els seus alumnes, aquesta connexió estranya i meravellosa que els vincula i els estimula a aprendre junts. Se saben units per una mateixa causa. Creen una atmosfera especial d’aprenentatge que en molts casos és possible gràcies a la tecnologia. El professor que recordaran tota la vida, la persona que els marca el camí. Aquest és el cas d’Alfredo Corell, l’immunòleg de la Universidad de Valladolid que en un TEDx que va aconseguir emocionar tot el públic va transmetre les claus per involucrar els  estudiants en el procés d’aprenentatge. Aquest professor encomana passió en la manera com ens explica que es pot innovar encara que el context universitari sigui immobilista. El vídeo de la seva TEDTalk acumula visites i comentaris dia a dia. Serveix d’inspiració a tota una gernació de docents que s’esforcen per innovar i trobar recursos d’on poden per fer que tingui sentit l’aprenentatge, docents disposats a actuar com a agents provocadors del canvi per ajudar a transformar l’educació. De professors especials, sempre n’hi ha hagut, però sovint s’han trobat en un context que els obligava a treballar sols i des de la incomprensió de les autoritats educatives. Ara les xarxes els fan aflorar i els posen en contacte, en un moviment de renovació que ha esdevingut imparable.

Estaria bé que tota la gent que es dedica a menystenir i fins i tot menysprear el paper de les xarxes en el món actual s’adonés per un moment de què es perden:  potser el que no saben és que aquestes complicitats són les que fan moure el món.

.

Advertisements

3 thoughts on “Xarxes i complicitats

  1. Complicitats que fan moure el món. Una lectura que em connecta amb tants records de ciberdones, d’internautes, de pencaires.ct… de complicitats que van teixir a finals dels 90 l’entramat sòlid de l’inici d’aquesta revolució. Com sempre, més que d’acord amb la Meius.

    • Moltes gràcies, Mercè. Qui ens ho havia de dir, al cap dels anys, que continuaríem connectades. Si no hagués estat per les xarxes, probablement ens hauríem perdut la pista. Tu vas ser de les pioneres, i això és molt important que es reconegui.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s